تأثیرات رژیم های غذایی گیاهی با گروه خونی ارتباطی ندارد

5دسامبر 2020- مطالعه ی محققان کمیته پزشکی مسئولانه که یک سازمان غیرانتفاعی متشکل از 12000 پزشک است، ادعای "رژیم گروه خونی" را با کشف اینکه گروه خونی با اثرات یک رژیم غذایی گیاهی بر وزن بدن، چربی بدن، غلظت لیپیدهای پلاسما یا کنترل قند خون مرتبط نیست، رد کرد. این مطالعه در ژورنالAcademy of Nutrition  and Dietetics منتشر شده است.

 این مطالعه ی جدید مبتنی بر یک آزمایش کنترل شده ی تصادفی است که یافته های اصلی آن درJAMA Network Open ، در تاریخ 30 نوامبر منتشر شده بود. این آزمایش به طور تصادفی بر روی شرکت کنندگان دارای اضافه وزن و بدون سابقه دیابت در یک گروه مداخله یا یک گروه کنترل با نسبت 1: 1 به مدت 16 هفته، انجام شد. شرکت کنندگان در گروه مداخله، یک رژیم غذایی کم چرب و گیاهی را دنبال کردند. افراد گروه کنترل هیچ تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد نکردند. این تحقیق نشان داد که یک رژیم غذایی گیاهی متابولیسم را افزایش می دهد، بطوری که کالری سوزی بعد از غذا به میزان 18.7 درصد برای گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافت.

برای در نظر گرفتن ارتباط بالقوه ی بین گروه خونی و رژیم غذایی، محققان مرحله دیگری را برای انجام تجزیه و تحلیل ثانویه در میان شرکت کنندگان گروه مداخله در آزمایش کارآزمایی بالینی 16 هفته ای انجام دادند. آنها تأثیرات یک مداخله گیاهی را بر وزن بدن، چربی خون و کنترل قند خون در ارتباط با گروه خونیABO ، بررسی کردند. توصیه ی رژیم گروه خونی" یا "blood type diet" برای کسانی که گروه خونیA دارند، رژیم غذایی عمدتا گیاهی است در حالی که برای افراد دارای گروه خونی O، رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد گوشت را توصیه می کند.

دکتر Neal Barnard، رئیس کمیته ی پزشکان، گفت: ما دریافتیم که گروه خونی تفاوتی در نتایج حاصل از رژیم غذایی ایجاد نمی کند. در حالی که رژیم گروه خونی می گوید که یک رژیم غذایی گیاهی باید برای گروه خونی A بهتر باشد اما برای گروه خونی O کمتر موثر است، تحقیقات ما نشان داد که رژیم غذایی گیاهی برای همه ی افراد با هر گروه خونی مفید است و هیچ مدرکی مبنی بر مفید بودن رژیم های گوشتی برای هیچ کسی یافت نشد.

دکتر بارنارد گفت: تحقیقات ما نشان داد که همه گروه های خونی به طور مساوی از رژیم غذایی وگان که مبتنی بر مصرف میوه و سبزیجات، حبوبات و غلات کامل است، بهره مند می شوند، به طور خاص در این تحقیق ما تاثیر این رژیم غذایی را بر کاهش وزن و سلامت قلب و عروق در بزرگسالان دارای اضافه وزن بررسی نمودیم.

نتایج اصلی که در این تحقیق اندازه گیری شد: وزن بدن، توده چربی، حجم چربی احشایی، چربی خون، گلوکز پلاسما ناشتا وHbA1c بود. با کمک Tتست، شرکت کنندگان با گروه خونیA ، با سایر شرکت کنندگانبا گروه خونی غیر از و افراد دارای گروه خونی O را با سایر شرکت کنندگانبا گروه خونی غیر از O مقایسه شدند.

تفاوت قابل توجهی در هیچ نتیجه ای بین افراد گروه خونی A و غیرA ، یا بین افراد گروه خونیO و غیرO وجود نداشت. میانگین تغییر وزن بدن برای شرکت کنندگان گروه خونیA  برابر با 5.7-  کیلوگرم و برای افراد غیر A برابر با 7.0-  کیلوگرم و برای شرکت کنندگان گروه خونی Oبرابر با 7.1 -کیلوگرم و برای افرادی با گروه خونی غیر O، برابر با 6.2 -کیلوگرم بود. میانگین کلسترول تام در گروه خونی A، بمیزان 17.2 میلی گرم در دسی لیتر و در افرادی با گروه خونی غیر A،به میزان 18.3 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت و در بین شرکت کنندگان گروه خونی O، بمیزان 17.4میلی گرم در دسی لیتر و در افراد دارای گروه خونی غیرO ، بمیزان 18.4 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201205/Blood-type-not-associated-with-the-effects-of-plant-based-diet.aspx